Overblik over BS Leverancer
Få styr på leverancetyper
Introduktion
Der er mange filleverancer at holde styr på, og de har hver især flere funktioner, der er med til at gøre oplevelsen for dig og dine kunder mere smidig.
Se video og få et overblik over leverancetyper, og hvad Betalingsservice består af – det tager kun fem minutter.
Herunder kan du læse mere om de enkelte BS Leverancer:
BS 0601 Opkrævningsdata
Betaling for dine kunder
Opkrævning med BS 0601 til flere kanaler: automatisk betaling og BS Indbetalingskort (print og digitalt).
Bemærk! Skifter din kunde konto, flytter betalingsaftalen automatisk med. Opkræver du ikke din kunde inden for en periode på 15 måneder, bortfalder betalingsaftalen automatisk.
Leverance BS XML000 – Opkrævningsdata og mulighed for BS Medsend bilag.
I leverancen skal du sende oplysninger om de kunder, du ønsker at iværksætte betaling fra. Oplysninger er bl.a. kundenummer, beløb, betalingsdato og eventuel tekst til kundeinformation.
I leverancen er det også muligt at sende data vedrørende BS Medsend bilag.
Dine muligheder med BS 0601:
- Styr betalingsfrist for din kunde og opkræv din kunde flere dage på en måned
- Prioritér kanalen, den enkelte kunde kan modtage opkrævning på - beslut, om BS Indbetalingskort printes ellers sendes til e-Boks
- Send BS Indbetalingskort dagligt - både rykkere og førstegangsbetalinger
- Opbyg din egen OCR-linje og inkludér kundenummer
- Udbetal tilgodehavende til den konto, der er tilmeldt Betalingsservice
- Send opkrævningsoplysninger op til 90 dage forud for betalingsdagen.
BS 0602 Betalingsoplysninger
Afstem konto og betaling
Oplysninger om de enkelte betalinger, hvor BS 0602 Betalingsoplysninger giver status på den enkelte opkrævning.
Opkrævning kan være:
- gennemført via BS Automatisk betaling,
- gennemført via BS Indbetalingskort,
- tilbageført af banken,
- afmeldt eller afvist af din kunde
- samt mulighed for varsling før forfaldsdag
- stoppet af dig som opkræver
BS 0603 Aftaleoplysninger
Hold dine kundedata opdateret
Du får overblik over de af dine kunder, der er tilmeldt og afmeldt Betalingsservice.
Få et opdateret kunderegister med en daglig leverance på til- og afmeldinger eller en leverance med alle aktive betalingsaftaler i tilfælde af kundenummerændring eller lignende systemkonvertering.
BS 0605 Tilmeld, ændre og afmeld betalingsaftaler
Send oprettelser, ændringer og afmeldinger af betalingsaftaler til Betalingsservice via leverance BS 0605.
Du har mulighed for på én gang at ændre samtlige kundenumre i det tilfælde, du står overfor en udskiftning af dit system eller lignende.
Leverancen skal være behandlet senest bankdagen, før du sender opkrævningsleverancen.
Derudover giver BS 605 leverancen mulighed for at stoppe en opkrævning, som endnu ikke er gennemført.
BS 0621 Digital oplysningsliste
Validér opkrævninger og tilmeldinger
Med BS 0621 får du mulighed for at opdage og rette eventuelle fejl i opkrævninger. Brug BS 0621 som ekstra validering af datakvalitet før endelig afstemning via BS 0602.
"BS 0621 Digital oplysningsliste" er en leverance, som indeholder en række forskellige oplysninger i relation til betalingsaftaler, modtagne opkrævningsleverancer og fejltekster.
Du kan også finde oplysningslisterne i BS Kundeportal.
Kvittering
Oplysningslister er en vigtig kvittering, der dannes efter kl. 18:30 på baggrund af indsendte leverancer, vi modtager fra dig, herunder
"BS 0601 Opkrævningsdata" og
"BS 0605 Tilmeldingsoplysninger".
Oplysningslisterne giver dig mulighed for at opdage og rette eventuelle fejl, som f.eks. ikke gennemførte opkrævninger pga. afmeldinger og ikke gennemførte tilmeldinger pga. uoverensstemmelse med dine kunders konto-/registreringsnummer.
BS 0686 Oplysninger om BS Indbetalingskort
Optimér opkrævninger på BS Indbetalingskort
Oplysning om, hvem der har modtaget BS Indbetalingskort, og hvordan det er leveret.
Det giver dig mulighed for at give en bedre kundeservice, da du har adgang til oplysninger om opkrævning på BS Indbetalingskort, og kan hente kopi af BS Indbetalingskortet i BS Kundeportal.
Mere vigtig info om leverancer
Bemærk! Dannelse af leverancer i Betalingsservice sker om aftenen, hvor vi samler alle input fra både dig og pengeinstitutterne.
Hvor udveksler jeg leverancer & fil-kvitteringer? (for dataleverandører)
Nyttige dokumenter
Når du sender en BS 601 eller 605 leverance, modtager du:
Filer, der begynder med “T”, er transmissionskvitteringer. Her kan du se, om leverancer er blevet modtaget korrekt på Mastercard Payment Services’ server.
Filer, der begynder med “V”, er valideringskvitteringer. Her kan du se, om din dataleverance er accepteret.
Hvis du sender en BS XML000 leverance, modtager du:
Filer, der begynder med “Z”, er filer til dig fra et system hos Mastercard Payment Services i zipped format.
For at modtage filer i zipped format, skal din postkasse være oprettet hertil.
Når du modtager en leverance fra BS:
Filer, der begynder med “D”, er filer til dig fra et system hos Mastercard Payment Services i unzipped format.
Filer, der begynder med “F”, er følgesedler, som visse systemer hos Mastercard Payment Services danner sammen med “D”-filer.
Kontakt os
Fandt du ikke den hjælp du havde brug for, er du velkommen til at kontakte os.
Ring til kundeservice på +45 80 81 07 07
Mandag - fredag 9:00 - 16:00
Ved international kald
(inkl. Grønland og Færøerne)
+45 43 32 67 51